اطلاعیه فروشگاه
با خرید هر محصول، دو محصول دیگر از این فروشگاه هدیه بگیرید. تمام طرح درس ها، مقالات و پاورپوینت ها قابل ویرایش هستند.طرح درس و روش تدریس علوم ششم، درس5: زمین پویا
زمین لرزه پدیدهای طبیعی است که حاصل رفتار و عکس العمل سنگ کره در برابر انرژی آزاد شده از درون زمین میباشد. زمین لرزه، اثرات مختلف اجتماعی، بهداشتی، ساختمانی و... بر زندگی ما دارد. به فرایند خروج مواد از درون زمین، آتشفشان گفته میشود. آتشفشانها از نظر فعالیت به سه گروه فعال، نیمه فعال و غیرفعال تقسیم بندی میشوند. برای ایجاد انگیزه میتوان در ابتد ...
طرح درس و روش تدریس علوم ششم، درس3: کارخانهی کاغذ سازی
این درس نیز رویکرد زمینه محور دارد و همان طور که از نام درس پیداست، این بار، کارخانه کاغذسازی بستری است تا با توجه به آن برخی از مفاهیم مرتبط با ماده، مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد. فلزها یکی از اصلی ترین مواد لازم برای ساخت کارخانه هستند و اسیدها هم جزء مواد شیمیایی هستند که در فرایند کاغذسازی یافت میشوند. دانش آموزان با انجام آزمایشهای ساده و گوناگون، برخی از ویژگیهای این د ...
طرح درس و روش تدریس علوم ششم، درس13 : سالم بمانیم
بحث اصلی این درس، بیماریهای واگیر و غیرواگیر است که ضمن مقایسه آنها، راههایی را برای جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماریها معرفی میکند و در کنار آن، سدهای دفاعی بدن توضیح داده میشود. همچنین به راههای بالابردن مقاومت بدن برای پیشگیری از بیماریهای واگیر و بعضی از رفتارهای سالم که از بروز بیماریهای غیرواگیر جلوگیری میکنند اشارهای میشود. ...
طرح درس و روش تدریس علوم چهارم، درس13 : زیستگاه
آموزش اين درس را مي توان به زماني از سال تحصيلي موكول كرد كه امكان گردش در فضاي باز وجود داشته باشد. در اين درس دانش آموزان با انجام فعاليت هاي گام به گام در نظر گرفته شده، به يادگيري مفاهيم مورد نظر مي پردازند. در اين درس ابتدا يك موقعيت براي شروع آموزش در نظر گرفته شده است. همچنين دانش آموزان مي توانند با مشاهده تصوير عنواني و با راهنمايي معلم خود، دو جدول مربوطه در کتاب را تكميل كنند. از دا ...
طرح درس و روش تدریس ریاضی پنجم، فصل6: حجم
تمام فعالیتهای این درس، قسمت ناظر به مفهوم بقای حجم است که مطالعات روان شناسی سن 11 سال را برای مواجهه و فهم آن مناسب دانستهاند. هدف این است که دانش آموز بداند چیدمان متفاوت تعداد مشخصی مکعب، حجم متفاوتی را برای شکل حاصل، نخواهد داشت و حجم کلی یک شکل با تغییر شکل ظاهری آن عوض نمیشود. در این فعالیت ها سعی شده است از مثالهایی که با زندگی روزمره دانش آموزان عجین است استفاده ...
طرح درس و روش تدریس ریاضی پنجم، فصل6: گنجایش
گنجایش مقدار فضا یا مقدار مایعی است که در یک جسم جا میشود و در واقع ظرفیتی است که یک جسم دارد. توجه داشته باشید که یک جسم میتواند حجم داشته باشد ولی ممکن است جا یا فضایی یا ظرفیتی نداشته باشد که بتوانیم درون آن مایعات بریزیم. یک سنگ و یک پارچ را در نظر بگیرید. سنگ و پارچ هر دو حجم دارند یعنی فضا اشغال میکنند ولی آیا هر دو گنجایش یا ظرفیت دارند؟ این درس در واقع جمع بندی کل مطا ...
طرح درس و روش تدریس علوم پنجم، درس12 : از ریشه تا برگ
این درس نیزمی تواند با ایجاد یک موقعیت مانند آنچه که در کتاب درسی آمده است، شروع گردد. از آنجا که رویکرد این درس، کاوشگری است، با قرار دادن دانش آموزان در این شرایط در ذهن آنان ایجاد نموده و تدریس آغاز گردد به طوری که سؤال گیاهان چگونه آب و مواد محلول در خاک را با ریشههایشان و نور و هوا را با برگهای خود میگیرند برای آغاز درس منظور شده است. در این درس تأکید بر کار گروهی، ایجاد ه ...
طرح درس و روش تدریس علوم ششم، درس10 : خیلی کوچک، خیلی بزرگ
در دنیایی که ما زندگی میکنیم علاوه بر موجوداتی که با چشم میبینیم موجودات زیادی نیز وجود دارند که با چشم غیرمسلح دیده نمیشوند و برای دیدن آنها از ذره بین یا میکروسکوپ استفاده میگردد، به همین دلیل به آنها موجودات ذره بینی یا میکروسکوپی گفته میشود. مثلاً یک قطره کوچک آب در زیر میکروسکوپ به صورت دنیای بزرگی مشاهده میشود که در آن هزاران موجود زنده کوچک زندگی می&zwn ...
طرح درس و روش تدریس علوم ششم، درس9 : سفر انرژی
کلمه انرژی از زبان یونانی و به مفهوم چیزی که در آن توانایی انجام کار وجود دارد، گرفته شده است. یعنی انرژی چیزی است که موجب انجام کار میشود. انرژی با کار و حرکت همراه است. هرقدر ما کار بیشتری انجام دهیم برای انجام آن، به انرژی بیشتری نیاز است. در این درس، دانش آموزان ابتدا به کمک انجام آزمایش، آموختههای سال سوم ابتدایی را درباره انرژی و تبدیلات آن تجربه میکنند. سپس با انجام فعا ...
طرح درس و روش تدریس علوم پنجم، درس2 : ماده تغییر میکند
از دانش آموزان انتظار میرود که در فرایند آموزش این درس بتوانند با مشاهده تغییرات مواد را بررسی و آنها را در دو دسته شیمیایی و فیزیکی طبقه بندی کنند. همچنین با جمع آوری اطلاعات، درباره تغییرات سریع و کند در زندگی روزمره و دخالت انسان در انجام آنها گزارشی ارائه کنند. ﺑﺮاى اﻳﺠﺎد اﻧﮕﻴﺰه؛ ﻣﺤﺘﻮاى اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ(کلیپ یا پاورپوینت) که قبلا آماده کرده ایم را ﺑﺎز ﻛﺮده و ﻓﺎﻳﻞ ﺗﺼﻮﻳﺮى ﻛﻮﺗﺎه و ﺟﺬاﺑﻲ را ﻛﻪ ...