اطلاعیه فروشگاه
با خرید هر محصول، دو محصول دیگر از این فروشگاه هدیه بگیرید. تمام طرح درس ها، مقالات و پاورپوینت ها قابل ویرایش هستند.طرح درس و روش تدریس ریاضی ششم، فصل4: محورهای مختصات
یکی از بدفهمیهای دانش آموزان در این درس این است که زمانی که میخواهند مکان نقطه را در صفحه مختصات تعیین کنند و آن را با نماد ریاضی نشان دهند جای مؤلفه افقی و عمودی را جا به جا مینویسند. همچنین برعکس این حالت نیز اتفاق میافتد، یعنی زمانی که مختصات یک نقطه را به آنها میدهیم و سپس از آنها میخواهیم که آن نقطه را در صفحه مختصات پیدا کنند ابتدا روی محور عمودی و سپس ...
طرح درس و روش تدریس ریاضی چهارم، فصل5: ارزش مکانی عددهای اعشاری
کلمهی اعشار جمع واژهی عربی عُشر به معنای یک دهم است. لازم است همین جا توضیح دهیم که سیستم جدول ارزش مکانی ده، دهی است. یعنی هر مرتبه ده برابر مرتبهی سمت راست خود است. تمامی عددهای اعشاری از دو بخش تشکیل میشوند بخش سمت چپ ممیز که تعداد واحدهای کامل را نشان میدهند و قسمت سمت راست ممیز که تعداد واحدهای کمتر از یک را نشان میدهند. برای وارد ...
طرح درس و روش تدریس علوم پنجم، درس4: برگی از تاریخ زمین (فسیل)
دانشآموزان از قبل در مورد چگونگی تشکیل سنگ رسوبی مطالبی میدانند. برای وارد شدن به این درس از آن استفاده میکنیم. برای اجرای فعالیتهای این فصل، معلم باید دانشآموزان را گروه بندی کرده و به اعضای گروه مسئولیتی واگذار کند. در این درس ابتدا یک موقعیت برای شروع آموزش در نظر گرفته شده است. از آنجا که رویکرد این درس، کاوشگری است، میتوان با قرار دادن دانشآموزان در ...
طرح درس و روش تدریس علوم پنجم، درس3: رنگین کمان (منشور، عدسی و تجزیه نور)
نور نوعی تابش است که با سرعت بسیار زیاد منتشر میشود. نور از خورشید، لامپ و هر جسم داغ یا از سوختن اجسام یعنی از شعله و آتش حاصل میشود. ما اجسام را به این دلیل میبینیم که بخشی از نور بازتابیده از آنها به چشممان وارد میشود. بدون نور هیچ چیز را نمیتوان دید. نور در آب و شیشه با سرعت کمتر منتشر میشود. وقتی باریکه نور از آب یا شیشه وارد هوا میشود، بخشی ...
طرح درس و روش تدریس علوم ششم، درس14: از گذشته تا آینده
این طرح درس با هدف آشنایی دانشآموزان پایه ششم با سیر تحول علم و فناوری از گذشته تا آینده در درس علوم تدوین شده است. در این طرح درس، سعی بر آن است که با رویکردی جذاب و تعاملی، دانشآموزان به تفکر درباره دستاوردهای علمی گذشته، وضعیت حال و چالشها و فرصتهای آینده ترغیب شوند. این رویکرد نه تنها به دانشآموزان کمک میکند تا درکی عمیقتر از اهمیت عل ...
طرح درس و روش تدریس علوم پنجم، درس11: بکارید و بخورید
درس بکارید و بخورید در کتاب علوم تجربی پایه پنجم به بررسی عوامل تاثیرگذار بر رشد گیاهان، از جمله آب، خاک، نور و هوا، میپردازد. این درس به دانشآموزان کمک میکند تا با اهمیت و نقش هر یک از این عوامل آشنا شوند و با انجام فعالیتهای مختلف، به درک عمیقتری از نیازهای گیاهان دست یابند. از دو سه هفته قبل به بچهها میگوئیم به کمک والدین خود گلدان کوچکی برداشت ...
طرح درس و روش تدریس هدیه های آسمان ششم، درس6: مثل فرات و کارون
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 7 صفحه ای آورده شده است. این فایل در دو قالب ورد و پی دی اف تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد. در طرح درس مذکور، دو روش برای تدریس این درس در نظر گرفته شده، که توضیحات آن به طور کامل بیان شده است. ابتدا نقشهای از مسیر پیادهروی اربعین را روی تخته یا صفحه نمایش نشان می&zwnj ...
طرح درس و روش تدریس علوم ششم، درس11: شگفتی های برگ
روش تدریسهای مختلفی برای آموزش این درس میتوان در نظر گرفت. از جمله پرسش و پاسخ، بحث گروهی و ایفای نقش. از یک برگ پاییزی زیبا یا یک گیاه خاص که برگهای جالبی دارد، استفاده کنید. از دانشآموزان بخواهید به دقت به آن نگاه کنند و سوالاتی درباره برگها بپرسند: چرا برگها این شکل و رنگ را دارند؟ برگها چه فایدهای برای گیاه دارند؟ آیا همه برگها یکسان هستند ...
طرح درس و روش تدریس علوم پنجم، درس9: چه خبر (2)، چشایی، بویایی و لامسه
برای تدریس مبحث حواس (چشایی، بویایی، لامسه) در علوم پنجم ابتدایی، میتوانید از روشهای تدریس فعال و جذابی استفاده کنید که دانشآموزان را درگیر یادگیری کند و مفاهیم را به خوبی درک کنند. در اینجا روش های جالب و جذاب برای تدریس درس مذکور در چهار طرح درس مجزا آورده شده است. (طرح درس کلی، طرح درس چشایی، طرح درس بویایی و طرح درس لامسه). معلم با روی باز وارد کلاس شده و با ذکر نام و یاد ...
طرح درس و روش تدریس علوم پنجم، درس9: کارها آسان می شود(2)، سطح شیبدار، گوه، پیچ، قرقره و چرخ و محور
از دانشآموزان انتظار میرود در فرایند آموزش این درس بتوانند با انجام فعالیتهای مختلف با انواع ماشینهای ساده(سطح شیبدار، گوه، قرقره، پیچ، چرخ و محور) و نقش آنها در آسان کردن کارها و کاربردشان در زندگی، آشنا شوند. درس را میتوانید با بحث و گفتوگو درباره تصویر عنوانی شروع کنید و هر فعالیت هم اغلب با پرسش شروع میشود که دانش آموز برای رسیدن به درستی پاس ...