اطلاعیه فروشگاه
با خرید هر محصول، دو محصول دیگر از این فروشگاه هدیه بگیرید. تمام طرح درس ها، مقالات و پاورپوینت ها قابل ویرایش هستند.طرح درس و روش تدریس علوم چهارم، درس8 : آسمان در شب
در اين درس ابتدا يك موقعيت مثلا فعاليت شابلون هاي صورت هاي فلكي و شمع را براي شروع آموزش انتخاب مي كنيم. از آنجا كه رويكرد اين درس، كاوشگري است، مي توان با دادن شابلونها به دانش آموزان و دور نزديك كردن آنها به منبع نور فراگيران را در شرايطي قرار دهيم كه ذهن آنان ايجاد سوال نمايد و سپس تدريس را آغاز مي كنيم. در درس مذکور تاكيد بر كار گروهي، ايجاد همفكري و رفاقت در بين دانش آموزان مي باشد. ع ...
طرح درس و روش تدریس ریاضی سوم، فصل2: معرفی عدد هزار
برای شروع کار، ﻣﻌﻠﻢ از داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻲ ﺧﻮاﻫﺪ ﻫﺮ ﻋﺪدي را ﻛﻪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻫﺮ ﮔﺮوه ﺑﺎﻫﻢ آن ﻋﺪد را ﺑﺎ ﻣﺮﺑﻊ ﻫﺎي ﻛﻮﺋﻴﺰﻧﺮ ﻳﺎ دﺳﺘﻪ ﻫﺎي ﺻﺪﺗﺎﻳﻲ و ده ﺗﺎﻳﻲ و ﻳﻜﻲ (ﭘﻮل، ﭼﻮب و ﻧﻲ و...) ﺑﺴﺎزﻧﺪ. (ﻣﺜﻼً: عدد ٩٧٤ و ﻳﺎ عدد ٣٨٩) ﺳﭙﺲ ﻣﻌﻠﻢ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻌﺪي ﻛﻤﻲ ﻧﻈﺎﻣﻨﺪ ﺟﻠﻮ ﻣﻲ رود از داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻲ ﺧﻮاﻫﺪ ﻋﺪدي را ﻛﻪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ آﻧﻬﺎ ﺑﺴﺎزﻧﺪ ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت اﻟﮕﻮﻳﺎﺑﻲ ﻋﺪدي ده ﺗﺎ ده ﺗﺎ ﻋﺪدﻫﺎي ﺑﻌﺪ ﺑﺴﺎزﻧﺪ و در دﻓﺘﺮ ﺧﻮد ﺑﻨﻮیسند. (ﻣﺜﻼً: ﻋﺪ ...
طرح درس و روش تدریس اجتماعی سوم، درس11 : منابع
برای شروع کار، دانش آموزان را به چند گروه تقسیم کنید و بخواهید هر گروه تعدادی مواد و وسایلی که در آن روز مصرف کرده و میکنند روی کاغذ بنویسد. برای مثال نان، شیر، چای، لباس، کفش، کتاب، دفتر، خودکار سپس فکر کنند هریک از آنها از چه موادی تهیه شده و نهایتاً به کدام منبع اولیه برخورد میکنند. ممکن است خودتان روی چند برگ کاغذ تعدادی تصاویر بچسبانید جلوی هر تصویر علامت سؤال بگذارید. به هر گر ...
طرح درس و روش تدریس اجتماعی سوم، درس16 : خانهی شما چه شکلی است؟
قبل از پرداختن به موضوع نقشه خانه با دانش آموزان تمرینهایی را در فضای واقعی انجام دهید. برای مثال در راهروی مدرسه بایستید و بپرسید وقتی وارد راهرو میشدید سمت راست شما کدام کلاسها یا مکانها قرار داشتند؟ در سمت چپ شما کدام مکانها؟ وقتی از در کلاس وارد میشوید در سمت راست شما چه چیزی قرار گرفته؟ در سمت چپ؟ هر چند دانش آموزان در این سن دست راست و چپ خود را می ...
طرح درس و روش تدریس علوم چهارم، درس7 : آهنربا در زندگی
يك جلسه قبل از آموزش اين درس از دانش آموزان بخواهيد وسايل مورد نياز براي انجام فعاليت هاي اين در س را همراه خود به كلاس بياورند. در شروع اين درس دانش آموزان ابتدا در يك موقعيت نگرشي قرار مي گيرند تا ضمن مرور برخي ويژگي هاي آهن ربا، با پرسش هاي جديدي در خصوص آهن ربا روبرو شوند. آنها از طريق پيش بيني و اجراي آزمايش به ساير ويژگي هاي آهن ربا پي مي برند. از دانش آموزان بخواهيد به تصوير عنوان ...
طرح درس و روش تدریس ریاضی سوم، فصل3: مفهوم کسر
ﻣﻌﻠﻢ ﺩﺭ ﻛﻼﺱ ﺑﺎ ﺩﺍﺩﻥ ﺷﻜﻞ ﻫﺎي ﻫﻨﺪﺳﻲ ﺑﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﺎ ﺗﺎ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎي ﻣﺴﺎﻭي ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﻨﺪ. ﺩﺭ ﻣرحله ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻫﺎ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻪ ﺩﻟﺨﻮﺍﻩ ﭼﻨﺪ ﻗﺴﻤﺖ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎي ﻣﺴﺎﻭي ﺭﺍ ﺭﻧﮓ ﺑﺰﻧﻨﺪ. ﺣﺎﻝ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﻨﻨﺪ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ ﻗﺴﻤﺖ ﻣﺴﺎﻭي ﺭﻧﮓ ﺯﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﻣﻲ ﺗﻮﺍن ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺻﻔﺤﻪ ﺁﻏﺎﺯﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺷﺮﻭﻉ ﻛﻨﻴﺪ. ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﺑﻪ ﺳﺌﻮﺍﻻﺕ ﺷﻤﺎ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﻫﻨﺪ. ﭼﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺍﺯ ﺩﺷﺖ ﺯﺭﺩ ﺭﻧﮓ ﺍﺳﺖ؟ ﭼﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺍﺯ ﭘﺎﺭﭺ ﺁﺏ ﭘﺮ ﻣ ...
طرح درس و روش تدریس ریاضی سوم، فصل5: مفهوم محیط
دﺭ ﻛﻼﺱ ﺩﺭس ﻣﻌﻠﻢ ﺑﺎ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﺷﻜﺎﻝ ﻫﻨﺪﺳﻲ ﻣﻘﻮﺍﻳﻲ ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻫﺎ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﺎ ﻧﺦ ﻛﺎﻣﻮﺍ ﺩﻭﺭ ﺗﺎ ﺩﻭﺭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﺳﭙﺲ ﻧﺦ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻂ ﻛﺶ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮي ﻛﻨﻨﺪ. ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺻﻔﺤﻪ ﺁﻏﺎﺯﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺷﺮﻭﻉ ﻛﻨﻴﺪ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺑﭙﺮﺳﻴﺪ ﺩﺭ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺩﻭﺭ ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﻴﻢ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮي ﻛﻨﻴﻢ. ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺩﺭﮎ ﺩﻭﺭ ﻭ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﻣﺤﻴﻂ ﭘﻲ ﻣﻲ ﺑﺮﻧﺪ. همچنین دانش آموزان ﺑﺎ ﻛﻤﻚ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﺯ ﺿﺮﺏ ﻣﻲ ﺗﻮ ...
طرح درس و روش تدریس اجتماعی سوم، درس2 : من بزرگ تر شده ام
از یک یا دو هفته قبل از شروع این درس با کمک دانش آموزان دانه لوبیا یا ترجیحاً گندم یا ماش را در بشقابی خیس کنید و با قرار دادن پارچه مرطوب بر روی آن در کلاس، گندمها را سبز کنید، از بچهها بخواهید هر دو روز یک بار تغییرات را یادداشت کنند یا مثلاً قد گیاه سبز شده را با خط کش اندازه بگیرند. به آنها مراقبت از گیاه یا به عبارت دیگر نیازهای گیاه مثل آب و نور خورشید را یادآوری کنید. با انجام ...
طرح درس و روش تدریس هدیه های آسمان سوم، درس11 : عید مسلمانان
در فرهنگ اسلامى اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت به فطرت معین شده است؛ زیرا روزه داران در طول ماه رمضان با ارتباط هاى پى در پى با خداوند متعال و استغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و از تمام آلودگى هاى ظاهرى و باطنى که بر خلاف فطرت آنهاست، خود را پاک نموده و به فطرت واقعى خود برمی گردند. در درس عید مسلمانان تلاش شده تا دانش آموز ضمن آشنایی بیشتر با مراسم مربوط به ...
طرح درس و روش تدریس علوم چهارم، درس1 : زنگ علوم
در اين درس، مهارت پيش بيني كردن به عنوان يكي از مهارت هاي فرايندي علوم آموزش داده مي شود. در واقع دانش آموزان با انجام فعاليت و آزمايش هاي جالب ياد مي گيرند كه بين پيش بيني كردن و حدس و گمان تفاوت وجود دارد. قابل ذکر است در درس مذکور مفهوم خاصي آموزش داده نمي شود و هدف كسب و تقويت مهارت پيش بيني كردن است. بر همين اساس دانش آموزان در يك بازي شركت مي كنند و در حين بازي آن چه را كه مشاهده مي كنند به ...