اطلاعیه فروشگاه
با خرید هر محصول، دو محصول دیگر از این فروشگاه هدیه بگیرید. تمام طرح درس ها، مقالات و پاورپوینت ها قابل ویرایش هستند.طرح درس و روش تدریس فارسی چهارم، درس 6: آرش کمان گیر
به دانشآموزان بیاموزید که آرش نه فقط یک تیرانداز، بلکه نماد تمام کسانی است که برای حفظ وطن، از جان خود گذشتند. او نماد ایثار و فداکاری است. روی مفهوم مرز و اهمیت جغرافیای یک کشور تأکید کنید. توضیح دهید که چگونه یک قهرمان با فدا کردن خود، مرزها را مشخص و حفظ میکند. این، تقویتکننده روحیه دفاع از وطن است. به لحظهای که مردم در پای دماوند ناامید هستند و مادران دعا میکن ...
طرح درس و روش تدریس مطالعات اجتماعی پنجم، درس 17: سفر به کربلا (2)
تدریس را طبق روال داستانی کتاب پیش ببرید و با صدای بلند و رسا ادامه داستان را بخوانید. هنگام خواندن داستان با زیر و بم دادن به صدا، فضایی را به وجود بیاورید که دانشآموزان قصه را مجسم کنند. در هنگام خواندن، گاهی قصه را قطع کنید و سؤال بپرسید؛ برای مثال عماد در چه فرودگاهی پیاده شده بود؟ آیا آنها ابتدا به بغداد پایتخت عراق رفته بودند؟ کاربرگه شماره 14، تمرین خوبی برای انجام خط زمان وقایع ت ...
طرح درس و روش تدریس مطالعات اجتماعی پنجم، درس 16: سفر به کربلا (1)
با پرسیدن سوالاتی مثل تا حالا اسم کربلا رو شنیدید؟ ؛ کسی از شما یا خانوادهتون به کربلا سفر کرده؟ ؛ به نظرتون کربلا کجاست و چرا مهمه؟ کلاس رو با هیجان شروع میکنیم. میتوانیم از عکسهای زیبا و چشمنواز از حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) استفاده کنیم تا بچهها با دیدن اونها، کنجکاوتر بشوند. همچنین درس را به صورت داستانی و با زبانی ساده برای بچه&z ...
طرح درس و روش تدریس علوم ششم، درس 8: طراحی کنیم و بسازیم
در سالهای قبل دانشآموزان با نحوه ساخت انواع دست سازههای ساده با استفاده از مواد دورریختنی و ابزارهایی همچون قیچی، ارّه، پیچ گوشتی، انبردست، چکش و نیز استفاده از متصل کنندههایی مانند میخ، چسبهای نواری و مایع و انواع منتقل کنندههای نیرو آشنا شدند. اکنون زمان ترکیب این مهارتها فرا رسیده و آنها میتوانند با استفاده از منابع نیرو و متحرک سازی دست سازه&zw ...
طرح درس و روش تدریس علوم ششم، درس 7: ورزش و نیرو (2)
در این درس دانشآموزان با انجام فعالیتهای مشخص گروهی، آزمایش، مشاهده دقیق، فراخوانی تجربههای شخصی و تحلیل و تفسیر، به وجود نیروهای غیرتماسی مانند نیروی الکتریکی، مغناطیسی و گرانشی پی میبرند. در ادامه با نیروهای اصطکاک و مقاومت هوا آشنا میشوند، و سرانجام با انجام یک آزمایش مشخص به تأثیر سرعت هوا در پرواز هواپیما پی برده و با انجام فعالیت مسابقه با هواپیمای کاغذی، ...
طرح درس و روش تدریس علوم ششم، درس 6: ورزش و نیرو (1)
درس ورزش و نیرو ( ۱) یکی از مباحث پایهای و بسیار جذاب در کتاب علوم تجربی پایه ششم است که به دانشآموزان کمک میکند تا مفاهیم اولیه نیرو و تأثیر آن بر حرکت اجسام را درک کنند. این درس بستر مناسبی برای پرورش تفکر علمی، مشاهدهگری و روحیه کنجکاوی در دانشآموزان فراهم میکند. هدف اصلی، آشنایی دانشآموزان با مفهوم نیرو، انواع نیروها در زندگی روزمره و تأثیر آن&zwnj ...
طرح درس و روش تدریس ریاضی ششم، فصل4: محورهای مختصات
یکی از بدفهمیهای دانش آموزان در این درس این است که زمانی که میخواهند مکان نقطه را در صفحه مختصات تعیین کنند و آن را با نماد ریاضی نشان دهند جای مؤلفه افقی و عمودی را جا به جا مینویسند. همچنین برعکس این حالت نیز اتفاق میافتد، یعنی زمانی که مختصات یک نقطه را به آنها میدهیم و سپس از آنها میخواهیم که آن نقطه را در صفحه مختصات پیدا کنند ابتدا روی محور عمودی و سپس ...
طرح درس و روش تدریس ریاضی چهارم، فصل5: ارزش مکانی عددهای اعشاری
کلمهی اعشار جمع واژهی عربی عُشر به معنای یک دهم است. لازم است همین جا توضیح دهیم که سیستم جدول ارزش مکانی ده، دهی است. یعنی هر مرتبه ده برابر مرتبهی سمت راست خود است. تمامی عددهای اعشاری از دو بخش تشکیل میشوند بخش سمت چپ ممیز که تعداد واحدهای کامل را نشان میدهند و قسمت سمت راست ممیز که تعداد واحدهای کمتر از یک را نشان میدهند. برای وارد ...
طرح درس و روش تدریس علوم پنجم، درس4: برگی از تاریخ زمین (فسیل)
دانشآموزان از قبل در مورد چگونگی تشکیل سنگ رسوبی مطالبی میدانند. برای وارد شدن به این درس از آن استفاده میکنیم. برای اجرای فعالیتهای این فصل، معلم باید دانشآموزان را گروه بندی کرده و به اعضای گروه مسئولیتی واگذار کند. در این درس ابتدا یک موقعیت برای شروع آموزش در نظر گرفته شده است. از آنجا که رویکرد این درس، کاوشگری است، میتوان با قرار دادن دانشآموزان در ...
طرح درس و روش تدریس علوم پنجم، درس3: رنگین کمان (منشور، عدسی و تجزیه نور)
نور نوعی تابش است که با سرعت بسیار زیاد منتشر میشود. نور از خورشید، لامپ و هر جسم داغ یا از سوختن اجسام یعنی از شعله و آتش حاصل میشود. ما اجسام را به این دلیل میبینیم که بخشی از نور بازتابیده از آنها به چشممان وارد میشود. بدون نور هیچ چیز را نمیتوان دید. نور در آب و شیشه با سرعت کمتر منتشر میشود. وقتی باریکه نور از آب یا شیشه وارد هوا میشود، بخشی ...